“If your business is not a brand, it is a commodity”.

Donald Trump

מדריך למיתוג בזמן קורונה

מיתוג מוגדר כמדע ואמנות ההשפעה על תפיסותיהם של מוצרים, שירותים או ארגונים בקרב קהלי היעד שלהם. בתכלס מיתוג הנו מכלול הפעולות שאנו עושים על מנת להפוך מוצר, שירות או ארגון למותג. כלומר מותג חזק הנו תוצאה של תהליך מיתוג מוצלח. לאחר שהבנו שהבסיס לבניית מותג הנו תהליך המיתוג אזי ראוי להדגיש שחלק ניכר מהתהליך יוקדש לגיבוש ׳זהות תאגידית׳ באמצעות בחירת השם הנכון, זיקוק הערכים והחוזקות של העסק, הבידול שלו מהמתחרים, הגדרת השווקים והגדרת פרופיל לקוח מדוייק, הגדרת ערוצי השיווק והפצה, גיבוש מסרים מדוייקים וכמובן טיפול מקצועי בסמלי המותג המוכרים לנו כלוגו, סלוגן, צבעים, אייקונים, פונטים ועוד. כל אלה ועוד, ייסיעו בהמשך ללקוח הפוטנציאלי לזהות בקלות את החברה/המותג, ולייחס לה את מכלול התפיסות שיצקנו לתוכם. מיתוג מדוייק בהכרח יצור בידול ביחס למותגים המתחרים ויסייע ללקוחות לזהותו בקלות יתרה.

מיתוג הנו תנאי הכרחי להצלחה עסקית ולא רק משום שהוא עוזר ליצור רושם בלתי נשכח על הצרכנים אלא גם בכך שהוא מאפשר ללקוחות להבין באופן ברור למה עליהם לצפות מהמותג. מיתוג הנו הדרך הבלעדית לבדל את העסק מהמתחרים, ובכך ליצור יתרון שיאפשר ללקוחות להזדהות עם המותג ולשייך לו מכלול רב של ערכים כמו לדוגמא: אמינות, יושר, איכות, יוקרה, מקצוענות, שותפות, שקיפות ועוד ערך רב של ערכים. בכדי להצליח ליצור מותג עוצמתי נדרש להעמיק בפרטים אודות היעדים העסקיים של החברה, לבצע חקר שוק ואבחון סביבה עסקית מקיפים ויסודיים לרבות הכרת שווקי היעד והלקוחות ולהכיר את גורמי התחרות שלכם. בסופו של דבר כאשר מוצר, שירות או ארגון הופך להיות ‘מותג על’ נדרש להשקיע הרבה פחות מאמצי מכירה ולהזיע תוך ניסיון לגייס עוד לקוחות. כאשר הופכים להיות מותג חדלים לעסוק במכירות ועוסקים בעיקר בשיווק ושירות לקוחות.

על התהליך: מומלץ ורצוי לקיים את תהליך המיתוג או מה שאנו קוראים PRE BRANDING PROCESS השלב בו אנו מנתחים את הארגון והסביבה העסקית בכדי לגבש את התשתית לתהליך המיתוג, בקבוצה. מומלץ לבצע תהליך חשיבה משותף של מספר אנשי צוות מתחומים שונים בארגון על מנת להביא לשולחן פרספקטיבות שונות.

הבסיס לכל תהליך מיתוג הנו הבנה של המצב הנתון אל מול המצב הרצוי והגדרת הפער בניהם –“מודל הכאב”. לכן עלינו לשאול את עצמנו בתחילה מספר שאלות בסיסיות

בשלב הראשון נגבש צוות מיקוד שיכלול מספר בעלי תפקידים מכל מחלקות הארגון, והמכירים את הארגון ופועלו לאורך זמן. השאלות הראשונות שנציב לעצמנו יהיו איפה, בראייה עתידית, איפה נרצה להיות בעוד 3-5 שנים מהיום? מה לפי דעתנו חסר לנו בכדי להגיע לשם, או מה מונע מאתנו לעשות זאת? מה יקרה לעסק/לחברה/למוצר/לשירות שאותו אני מייצג כאשר יהפוך להיות מותג? למה זה בכלל חשוב? מתי נוכל גם אנחנו לומר שהמוצר, שירות, או ארגון שבו אנחנו עובדים הנו מותג? מה יהיו לפי דעתנו הסממנים לכך?

התפרצות נגיף הקורונה בעולם משפיעה באופן דרמטי על כל תחומי והרגלי חיינו. רבים גורסים שהעולם לא ישוב להיות כשהיה בהרבה מאוד אספקטים ובכלל זה נושאי שיווק ועסקים. אנו בפתחו של עידן חדש שבו חייבים לשאול את עצמנו שאלות נוספות מאלה ששאלנו בעבר, כגון: כיצד נתאים עצמנו ומהר לתהליך הדיגיטליזציה והאוטומציה בשיווק שצובר תאוצה לנגד עינינו? כיצד נתאים עצמנו לעידן חדש, רווי בתנודתיות ובחוסר ודאות באשר למה העתיד הקרוב צופן לנו, ובחוסר ידיעה לגבי משך המשבר? האם משל, אנחנו כעסק או כאחראים על תחום השיווק בארגון מסויים יודעים כיצד למתג את עצמנו באופן מדוייק בהתאם לשינויים ולתמורות שמביא איתו העידן החדש? שאלות מעין אלו צריכות להישקל בכובד ראש ותוך הפנמה והבנה שהשינוי הזה עומד להפוך לשגרה ואינו אירוע חולף, זהו תהליך שינוי שיטביע חותמו לעד בחיינו.

עובדה זו דורשת ביצוע שינויים מרחיקי לכת בתפיסת השיווק של העסק מרמת המסרים, ועד לבחירת ערוצי השיווק ושיטות השיווק, שורה תחתונה, יש לבצע הערכה מחודשת של האסטרטגיה השיווקית כבסיס למיתוג מחדש.

משימה

 

בואו נבחן מה עשינו עד היום בכדי ליישר קו ולדעת מה היא נקודת המוצא שלנו:

  1. האם בוצע תהליך גיבוש אסטרטגיה שיווקית כשלב מקדים לשלב המיתוג? כן / לא. במידה ולא אנו ממליצים לבצע מתיחת פנים לאסטרטגיה השיווקית, במידה וצריכים עזרה נשמח לסייע.
  2. . האם העסק עבר תהליך מיתוג? אם כן, האם הייתם מעורבים בו? כן / לא. אם הייתם מעורבים בתהליך מיתוג קודם, סביר שחלק מהתהליכים שנעשה כאן יסייעו בידכם, ומשלא עשיתם אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה אם התשובה לא קיימת בגוף המדריך.
  3. האם בוצע תהליך גיבוש אסטרטגיה קריאטיבית? כן / לא
  4. האם קיים ספר מיתוג? כן / לא
  5.  כאשר אתם בוחנים את כל מוצרי השיווק של העסק, האם כולם “מדברים” שפה ויזואלית ומסרים אחידים? כן / לא

סיום משימה

 

חשוב להבין

מיתוג הינו חוויה רגשית טהורה. המותג שכאמור מהווה התוצאה של תהליך המיתוג הנו מכלול האמוציות שמתעוררות לאור מה שמישהו חש, רואה, טועם או מריח כשהוא ׳בא בקשר׳ עם החברה שלך בכל רמה שהיא.

סממני זהות

כלל המסרים החושיים (ויזואליים, ריח טעם, מגע וכו׳) עוזרים לעסק להתבדל ולהזדהות בשוק רווי מתחרים ומותגים ומסייעים למצב את המותג במקום גבוה. פיתוח סממני זהות באופן אחיד, בוטל, מבודל, מקצועי ויצירתי יעזור לעסק להתבלט בעת חשיפתם ללקוחות פוטנציאלים בשוק שלך!

לוגו (סמליל) – הינו סימן הזיהוי של עסק בצורתו הפשוטה ביותר באמצעות סימן או סמל, קיימים מגוון סוגי לוגויים מלוגו שמורכב משם המותג בלבד ועד לוגו שהנו אייקון פשוט ללא כל כיתוב.

טאג ליין – משפט קצר וברור ש׳מסביר׳ את תחום המומחיות של העסק. לדוגמא: הטאג ליין שלנו בבירנו: אסטרטגיה, מיתוג, מרקום.

סלוגן – קריאת הקרב של העסק. סלוגן הנו הוא ביטוי קצר המתמצת רעיון, שאיפה או דרך־חיים של הארגון ומעביר בדרך כלל את הערך או המסר העקרי שהארגון רוצה להטמיע דרכו בקרב קהלי היעד

שלו את תפיסתו. לדוגמא: הסלוגן שלנו בבירנו הנו creating advantages. צבע – לצבע קיימת השפעה תת מודעת בעליל של המתבונן תוך יצירת שינויים ביולוגיים לא מודעים במודעות של האדם, לדוגמה: צבעים בעלי גלים ארוכים (הצבע האדום) גורמים להתעוררות האזור במוח האחראי על הרגש, ולרוב ניתן לייחס לו ביטוי לרגש שלילי כגון פחד, חרדה, איום או סכנה. ככלל מומלץ לבחור בצבע או שילוב שצבעים שמשדרים שמייצרים הרמוניה וחיבור עם תחום העיסוק והתחושה שמעוניינים ליצור.

ריח – הריח, יותר מכל החושים, מעורר בנו זכרונות ואסוציאציות, עשוי לשנות את מצב רוחנו, להשפיע על רגש, לעורר או להרדים, באופן כללי להסב לנו תחושה אינסטינקטיבית לא מודעת מול התופעות שאנו ‘מריחים’ סביבנו. השימוש בריחות בעולם המיתוג חדש יחסית ומוכר כיום בעיקר ברשתות אופנה שונות כגון קסטרו, אדידס ורנואר.

פרזנטור (יצגן) – אדם, לרוב ידוען, שתפקידו הוא לייצג את המותג באופן שבו קהל היעד יצור קישור תודעתי בין הפרזנטור למותג עצמו.

דמותג – הוא מושג שנהגה על ידי המעצב הגרפי אורן פייט, המתאר דמות, מאוירת בדרך כלל, המלווה מוצר או חברה, כחלק מלוגו, על אריזות המוצרים או במסגרת תדמית פרסומית שיווקית. לדוגמא: התינוק של אוסם, הגמד של בנק פועלים, היונים של בזק ועוד.

ומה באשר לעידן הקורונה, כיצד היא השפיעה על סממני הזהות של עסקים? ובכן, עבור חברות רבות הקורונה היוותה מבחן חשוב באשר לאמיתות המותג. ההשבתה הכלכלית שנגרמה ע”י המגיפה הביאה לשינוי תהומי בכל אספקט כלכלי, מה שאילץ חברות רבות לבצע בחירות קשות. מאידך חברות מסוימות תיעלו את המשבר על מנת להדגיש ערכים בריאותיים, זאת בכדי לייצר אמפתיה בקרב קהל היעד שלהם, בזמן משבר בריאותי שהאנושות עוד לא חוותה בעידן המודרני. בסופו של דבר, חברות שנשארו נאמנות לערכי הליבה שלהן והפגינו מחוייבות, אחריות, אכפתיות ואמפטיה בזמן המגיפה, ככול הנראה יישרדו בעולם פוסט-קורונה.

מה הם אמצעי השיווק שלנו ?

משבר הקורונה משפיע בהכרך על התנהגות הצרכן על תמהיל אמצעי ההשיווק ואף על האופן שבו הם פועלים במהלך המשבר. החשש הבריאותי ומה שנהוג לכנות ׳הריחוק החברתי׳ בנוסף לכל התקנות השונות בארץ ומסביב לעולם מוהובילו באופן ישיר להתחזקות ולהתגברות פעילות האונליין. עסקים רבים שלא היו רגילים לעבודה בפלטפורמה מקוונת, נאלצו בעת הזו לבצע מעבר חד של רוב פעילותן השיווקית לרשת. טרם התפרצות הנגיף, מחקרים הראו כי חברות שיישמו אסטרטגיות ששילבו הפצת תוכן שיווקי באמצעים דיגיטליים ובאמצעים שאינם דיגיטליים תפקדו בדרך כלל ביעילות רבה יותר, אך במציאות הנוכחית דווקא חברות שהתאימו את עצמן ׳והתרגלו׳ לעבוד בעולמות דיגיטליים עוד לפני התפרצות הקרונה, מצליחים בעת הזו, להתמודד בצורה טובה יותר עם המציאות שנכפתה עליהן. ככל שיחלוף הזמן יבינו ויפנימו יותר ויותר עסקים שלא היו שם או היו באופן חלקי, שהמציאות הזמנית הזו הופכת לשגרה, להרגל לתרבות, ויאלצו לאמץ גם הם תכניות, מסרים ושיטות שמתאימים למציאות המשתנה ולאמצעי השיווק המשתכללים. 

 

משימה

 

ביחנו את כלל אמצעי השיווק המצויים אצלכם ותנו לעצמכם ציון בין 1 ל 10 על רמת התפעול והיעילות של כל אחד מהאמצעים בנפרד בשלושת המדדים הבאים:

1. רמת התאמת האמצעי, הגדרותיו, מבנה, עיצוב מסרים וכו’ לאסטרטגיה השיווקית למטרות וליעדים שאליהם אנו חותרים להגיע.

2. עד כמה אותו כלי שיווק מתופעל מעודכן ומשרת את מטרותי ויעדי.

3. עד כמה אני חושב שכלי השיווק הספציפי, רלוונטי לקידום הארגון, מוצר או שירות שאני משווק.

לינקדאין / ניוזלטר / פייסבוק / תיק תוק / כנסים ותערוכות / יוטיוב / אתר אינטרנט / חבר מביא חבר / טוויטר / עיתונות / רדיו / וובינר / יח”צ / טלוויזיה פרסום חוצות / אינסטגרם / ליח מודעות / אחר

סיום משימה

 

הערכים המרכזיים של העסק – מה אתה באמת מוכר?

הערכים של מוצר, שירות או ארגון שאותו אני מייצג נחשבים לפרמטר החשוב ביותר בתהליך מיתוג. הערכים הם אבני הבסיס, ה DNA שלנו ועליהם יהיה עלינו לבסס את כל התהליכים השיווקיים שנבצע מעתה ועד בכלל. חשוב להבין שערך במונחים שלנו אינו “משהו נשאף”, ערך חייב להיות תכונה שמוטמעת בנו באוטומט. ערך הנו מה שיגידו עלינו אחרים שמכירים אותנו היטב. בעולם העסקים, הערכים הם הסיבות האמיתיות שבגינם לקוחות נשארים אתנו ונותנים בנו אמונם לאורך זמן. נכון, יש גם ערכים שאינם טבועים בנו ואנו שואפים להם, אבל בדיוק כמו אצל בני אדם ששואפים להשתנות או לייחס לעצמם ערך מסויים, כך גם בעסקים, תהליך השינוי, ארוך, סזיפי, מאתגר ודורש מאתנו לשנות הרגלים שטבועים בנו ובכל רבדי הארגון לאורך זמן.

משימה

 

א. סמנו את עשרת הערכים שלפי הבנתכם הם הערכים המרכזיים שלכם (של העסק, מוצר או שירות). שימו לב שהערכים שאתם מסמנים צריכים להיות ערכים בעלי משמעות והשפעה על קהלי היעד שלכם. לדוגמא: אם אתה יצרן של שתלים דנטליים ואחד הערכים המרכזיים של העסק הנו משפחתיות (מאחר ומדובר בעסק משפחתי ויש לזה השפעה על התנהלות הארגון) לא בטוח שמבחינת קהל היעד יש לכך באמת ערך מוסף.

ב. מספרו את העשרה לפי סדר חשיבות

ג. העתיקו 5 ערכים ראשונים

ד. צמצמו ל 3 ערכים

אופטימיות, אורגני, אותנטיות, אחריות, איכות, אינטראקטיבי, אישי, אכפתיות, אמינות, אנרגטי, אסרטיביות, אסתטיקה, אקטיביות, ארגונומי, אתגר, אתיקה, בגובה העיניים, בגרות, בהירות, בוטיקי, בטיחות, ביטחון, בייתיות, בריאות, גאווה, גאונות, גמישות,דיוק, דינמי, הגינות, הון אנושי, החלטיות, הצלחה, הקשבה, הרמוניה, הרפתקנות, השגיות, השפעה, השראה, התלהבות, התמדה, וותק זמינות, זריזות, חברות, חדות, חדשנות, חדשנות טכנולוגית, חוזק, חוכמה, חוסן, חוצפה, חושי, חזרתיות, חיות (Liveliness), חיוניות, חיסכון בזמן, חמימות, חריפות, חריצות, חשיבה יצירתית, חשיבה לא שגרתית, חשיבה מעמיקה, טוטאליות, טכנולוגי, טרנדי, ידידותי, לסביבה, יוזמה, יופי, יוצא דופן, יושרה, יזמות, ייחודיות,יסודיות, יעילות, יציבות, יצירתיות, ירוק, ישירות, ישראלי, כבוד, כנות, לא שגרתי, לבביות, להיטות, מגוון, מהימנות, מהירות, מובילות, מודולרי, מוטיבציה, מומחיות, מוניטין, מוקפד, מחוייבות, מיידיות, מנהיגות, מסירות, מסקרן, מעורבות, מצויינות, מקוריות, מקצועיות, מקצוענות, נאמנות, נגישות, נדיבות, נוכחות, נוחות, נועזות, נחישות, נסיון, נתינה, סבלנות, סולידריות, סמכות, ספונטניות, עוצמה, עמידות, עקביות, עשייה, פורץ דרך, פרפקציוניזם, פרקטיות, פשטות, פתיחות, קלילות, קפדנות, ראיה לטווח רחוק, רב גוני, רגישות, רעננות, רציונאליות, רצינות, שאפתנות, שובבות, שותפות, שיטתיות, שייכות, שירותיות, שליטה, שנינות, שקיפות, שקט נפשי, תחכום, תחרותיות, תכליתי, תמציתיות, תפיסת עולם חדשנית, תקשורת מקרבת, תרומה, תשומת לב מקסימלית לפרטים קטנים, תשוקה.

לאחר שסיימתם שלב זה, ערכו רשימת 15-20 לקוחות, רצוי גם כאלה שעזבו אתכם, או כאלה שטרם הצלחתם ‘לשכנע’ כמו גם לקוחות מרוצים ואולי כאלה שפחות, צרו שאלון קצר 3-5 שאלות, ובחנו באמצעותו עד כמה הלקוחות שלכם מכירים אתכם, מה הסיבות שהם עובדים אתכם, מה הסיבות לא לעבוד אתכם ובצעו עימם שיחות פרונטליות (לא שאלון שנשלח במייל). לאחר שסיימתם יהיו בידכם התשובות האמיתיות שמתוכם תוכלו לזקק את הערכים האמיתיים שלכם כפי שהלקוחות שלכם תופסים. האם קיים מתאם למה שאתם חשבתם? ככל שקיימת אי התאמה הרי שאתם פחות מודעים לשוק, לצרכיו, פחות קשובים ללקוחות וכמובן עושים שיווק (אם בכלל) לא מדוייק בעליל.

 

 

חזון עסקי יכיל את המטרות, השאיפות, הערכים, העקרונות והחלומות של בעל העסק / בעלי המניות, או במילים אחרות – למה העסק הזה קיים, במה אנחנו מאמינים ומה שואפים להיות, להשיג וליצור. תאור הליבה אל מול העתיד.מהו החזון של העסק?

חזון ייוחס בד״כ לארגון, עסק או אדם. החזון יכיל את החלום הנשגב שלנו והיעוד שלשמו אנו מתקיימים. החזון מחולק בגדול לליבה המורכבת מהערכים אותם כבר זיקקנו, ויעוד שלנו (מדוע אנחנו בכלל קיימים). לצד זה אנו מביטים שנים קדימה ומציירים את החלום. מציינים מטרה גדולה ונועזת, כזו שכעת מנקודת מבטי יכולה להיתפס כדמיונית, ולצד זה תאור ברור שמגדיר ׳איך זה הולך להראות׳ כשנגיע לשם. מצורף לכם כאן לדוגמא, חזונה של חברת סוני שנכתב כבר בשנות ה 50. באותה התקופה מוצרים יפניים אינם מוכרים בעולם, ותוצרת יפן נחשבת נחותה משמעותית מהתוצרת המערבית, בדומה שלתוצרת הסינית כפי שנתפסה לפני כמה שנים, ובתחומים רבים עד היום. 

ציינו בטבלה מה הם ערכי הליחבה שלכם והיעוד, לצד קביעת מטרה גדולה ונועזת ותאור של ׳תמונת המציאות׳ אם וכאשר נצליח להגשים את החלום.

החזון שלי

החזון של SONY, כפי שנכתב בשנות החמישים (1950)

ציינו 3 עסקים מתחרים המהווים מודל לחיקוי וציין 5 סיבות

סיום משימה

 

אתגרים בתקופת הקורונה

תקופת הקורונה מביאה עימה אתגרים רבים בכל מה שקשור לעולמות הישווק והמיתוג, אבל דווקא בזמן שהמגפה משפיעה באופן גלובלי על הצרכנים והרגלי הצריכה שלהם, נפתחות הזדמנויות חדשות לעסקים שמאפשרות להם לצמוח ולהתאים את עצמם לצרכי השוק החדשים. מגיפת הקורונה הכריחה חברות רבות להתאים אסטרטגיות המאפשרות המשכיות עסקית, יציבות וצמיחה כלכלית במהלך אירוע בלתי צפוי וחסר תקדים בעידן המודרני. אין ספק שהנגיף שינה את האופן שבו הכלכלה תפעל בעתיד הנראה לעין, והאתגרים הם רבים ומגוונים.

 

כיצד חברת NIKE הפכה אתגר וקושי להצלחה?

בכדי להעביר מסרים יצירתיים בנסיבות משתנות, צריך לפעול במהירות מירבית בהתאם לשינויים המתבקשים. לדוגמה, המותג המוביל Nike, אימץ מסר חדש שהותאם למצב: “שחק בפנים, שחק בשביל העולם”. זאת במטרה לקדם רחוק חברתי ולהראות מחויבות לשלום הציבור. דוגמה נוספת לחברה מוכרת שהחליטה להתמודד עם אתגרי השיווק בצורה נכונה היא חברת הרכבים FORD, מותג שקיים כבר יותר ממאה שנים. החברה התאימה את תוכן המודעות שלה להדגיש מסרים של ניסיון, אמינות וחוסן באמצעות מודעות שיווקיות המדגישות את אופן פעולתה של החברה במצבים קשים שבהם התמודדה בעבר בעת משברים בקנה מידה עולמי – למשל באמצעות בניית ציוד צבאי במהלך מלחמת העולם השנייה – כדי להעביר את מחויבותם להילחם בנגיף.

משימה

 

  1. מהם האתגרים שהמותג שלכם מתמודד איתם כיום?
    חוסר מודעות אל המותג / תחרות חריפה / מיתוג לא מותאם / שיווק לא מדויק / תמחור – מחיר ממוצע נמוך / אחר
  2. מנקודת מבטי, מה הלקוחות חושבים עלינו?
    מה לפי דעתכם, לקוחותיכם חושבים על העסק במונחים של אמינות, מקצועיות, מקצוענות, שירותיות, אחריות, נאמנות, חוויה, הקשבה, הענות, גמישות וכיוב’.
  3. מדוע לפי דעתכם הלקוחות שלכם קונים מכם?
  4. עכשיו משהנכם מודעים יותר למשמעות המונח ‘מותג’, עד כמה אתם תופסים את העסק שלכם כמותג ואיך זה בא לידי ביטוי?
  5. עד כמה לפי דעתכם, הלקוחות שלכם תופסים את העסק כמותג ואיך זה בא לידי ביטוי?
  6. האם הייתם מגדירים עצמכם או העסק כאוטוריטה או כמובילי דעת קהל ולו בתחום ספציפי ובמה הדבר בא לידי ביטוי?
  7.  מה הדבר הראשון לפי דעתכם, שעולה במחשבות כאשר נחשפים לשם העסק שלכם ו/או לסמליו?
  8. האם אתם שומעים תגובות כלשהן מלקוחותיכם לגבי שירותים/מוצרים שלכם? אם כן, מה הם?
  9. מה לפי דעתכם האתגר המרכזי העומד בפניכם על-מנת להגשים את חזון העסק? או במילים אחרות, מה לפי דעתכם נדרש לשנות, להוסיף או להוריד בעסק על מנת להתקרב להגשמת החזון?
  10. מהו הדבר המרכזי לו העסק שלכם נדרש מהסביבה העסקית על מנת להגשים את חזונו? (הקשבה, הבנה, טכנולוגיה, כ”א ייחודי, השקעה, פידבק וכו’).
  11. עד כמה לפי דעתכם, “הם” מסוגלים לדקלם בע”פ את החזון של העסק? עובדים / ספקים / לקוחות
  12. מה לפי דעתכם היתה תשובתם לגבי חזון העסק אילו היינו שואלים אותם? עובדים / ספקים / לקוחות
  13. עד כמה התחזית העסקית שלכם מהווה ביטוי מספרי של החזון העסקי שלכם? מ 1-10 (לא כולל 5 ו-8, פרט במילים).
  14. מנקודת מבטו של הלקוח –
    בחרו 5 לקוחות שונים בגודלם, במהותם וברמת שביעות הרצון שלהם משירותיכם ושאלו אותם, מה הסיבות שבחרתם לעבוד איתנו ומה גורם לכם להשאר. כמו-כן, בררו מה טעון שיפור. במידה ובצעתם שיחות עם הלקוחות כבר בשלב זיקוק הערכים, אין צורך לחזור על כך שנית.
  15. הופכים חולשה ליתרון –
    אתרו את חולשות הענף/תחום שבו אתם עוסקים ושמהווים את נקודת הכאב המשמעותית ביותר מבחינת קהלי היעד שלכם, ציינו מה היא החולשה המרכזית שאילו הייתם מסוגלים לתת לה מענה, היתה מאפשרת לכם ליצור יתרון תחרותי.
  16. הצעת הערך הפרסומית המבדלת את החברה / מוצר / שירות, אל מול התחרות. USP – מהו הבידול שלכם? בידול המוצר, השירות או הארגון אמור להוות נדבך מרכזי במיתוג החברה. הבידול שלנו נסמך על כל מי שאנחנו, מה שאנחנו, ומה הם הדברים או הדבר המרכזי שהופך אותנו להיות ‘מיוחדים’ ביחס לקולגות שלנו, שהופך אותנו להיות שונים, בולטים, ושעשוי להוות מבחינתנו יתרון תחרותי משמעותי. בד”כ נכון להתחיל לחשוב על בידול באמצעות אבחנה באתגר או בחולשה המרכזית שמאפיינת את מרבית המתחרים בענף שלנו. במידה ונצליח לייצר יתרון תחרותי דווקא במקום שבו הענף שלנו “סובל” ממנו, יתכן שנמצא את גורם הבידול שלנו.

סיום משימה

 

חברות מסתגלות לסביבה שהיא כמעט באופן מוחלט דיגיטלית. מותגים עושים התאמות עם קריאטיב חדשני, עוברים לפעילות של אירועים וירטואלים ופתרונות דיגיטליים – אסטרטגיה שיווקית שבעבר לא היתה מוכרת לחלק מהחברות הופכת במהרה להיות הפעילות המרכזית, זאת בעקבות משבר הקורונה.

הדרך “החדשה” לעשות עסקים אונליין מבטיחה שקהל היעד מקבל פתרון מהיר וזמין בזמן אמת. חברות ממתגות את עצמן באופן דיגיטלי ומחליפות אירועים פרונטליים בקיום וובינרים, סיורים וירטואלים ושיחות וידאו. זוהי התקופה האידיאלית למעבר דומיננטי יותר לכיוון הרשתות החברתיות, בעיקר באמצעות יצירת תוכן שמעודד אנשים, נוסך בהם בטחון, משרה אופטימיות ונושא תקווה למרות על אף ואולי אפילו בגלל, חוסר הוודאות והעולם שהתהפך על רבים מאתנו.

העובדה שמישהו צריך לראות הודעה שבע פעמים לפני שהוא זוכר אותה – לא השתנתה. הלקוחות מחזיקים כיום בכוח בעיקר בגלל כמות מידע עצומה ומגוון אפשרויות בלתי נגמרות שהרשת הדיגיטלית מציעה להם. ובתמורה, אנחנו יודעים הרבה יותר אודות הלקוחות שלנו הודות למערכות בינה מלאכותית. המתודיקה הזו שמאפשרת למנף מידע אודות לקוחות מאפשרת לצפות את התנועה הבאה של הלקוח הפוטנציאלי ולשפר את חוויתו. לקוחות היום מצפים שנדע לצפות מראש את הרצונות והצרכים שלהם ונדע פעמים רבות ליזום ולהציע להם מסרים, שיטות ופעילויות המותאמות בדיוק לצורך המיידי שלהן לא כל שכן בהתאמה לאסטרטגיה שמותאמת למציאות המשתנה.

מדדי הצלחה

כיצד מודדים תהליך מיתוג מוצלח: 

כל תהליך מיתוג שנעשה עבור מוצר, שירות או ארגון חייב לבוא לידי ביטוי בתוצאות העסקיות, בהגשמת היעדים ובסופו של דבר בשורת הרווח של הארגון (כל עוד מדובר בארגון למטרות רווח). מיתוג לעולם יעשה על מנת לקחת את המוצר, שירות או ארגון מנקודה A לעבר נקודה אחרת B בזמן תוך חתירה להביאה להגשמת מטרותיה ויעדיה. בכדי שנוכל לאמוד את הצלחת התהליך שמתחיל רק עכשיו בשלבים הראשונים של גיבוש הזהות שלנו, עלינו לקבוע לעצמנו מדדי הצלחה ובדיקה, הן לאורך התהליך באמצעות אבני דרך, כמו גם לאורך זמן.

  1. מחקר בלתי תלוי (בלתי תלוי = גורם צד שלישי) בקרב קהלי יעד.
  2. הכרות עם חזון החברה והבטחה פרסומית שלה.
  3. שינוי בתג המחיר תוך הגדלת הרווחיות.
  4. בחינת מודעות השוק BRAND AWARENESS בקרב קהל יעד שאינם לקוחות.
  5. בחינת מדד הגשמת המטרות והיעדים העסקיים.
  6. שינוי משמעותי בכמות הלקוחות שפונים אלי ולא אני אליהם השינוי ביחס שיווק/מכירות.

לסיכום

תהליך המיתוג תמיד יתחיל באבחון מעמיק של הסביבה העסקית (Pre Branding Process) בה אנו פועלים או מתעתדים לפעול. כעת משאנו מבינים טוב יותר היכן אנו עומדים ומה היא תמונת מצב הסביבה העסקית הפנים והחוץ ארגונית שלנו, מי אנחנו, כיצד אנחנו נתפסים, מה הבידול שלנו ועוד, ניתן להתחיל בגיבוש הזהות של העסק, גיבוש המסרים המדוייקים, קביעת האסטרטגיה הקריאטיבית, עיצוב הלוגו, בחירת הצבעים, הפונטים הטאג ליין הסלוגן וכו׳ ובקצה של כל זה, שדרוג ועדכון אמצעי השיווק הקיימים והקמת אחרים וכמובן תפעולם באופן מקצועי ויעיל. עכשיו בעצם מתחיל תהליך המיתוג במהלכו נידרש להעזר בבעלי מקצוע (אנשי קריאייטיב, מעצבים, אנשי שיוק ודיגיטל וכו’) שילוו אותנו במסע המרתק לעבר הגשמת המטרות והיעדים השיווקיים שלנו.

לכל שאלה נוספת בדבר המדריך הנ״ל או כל נושא אחר בתחום המיתוג והשיווק, הנכם מוזמנים לפנות אלינו ולהתייעץ, ללא התחייבות, ללא תשלום, וללא כל חשש שננסה ׳למכור ׳ לכם שירות.  כל מי שקיבל את המדריך הזה זכאי לקבל מאתנו ייעוץ והכוונה חינם מתוך נתינה נטו באהבה ומכל הלב.

תהליך מיתוג מוצלח בארגון עסקי,
לאורך זמן, בהכרך יבוא לידי ביטוי
במדדי המכירות ושורת הרווח.

    שם (*)

    דוא"ל (*)

    טל (*)

    חברה

    הודעה