בתחילת שנת 2020 כל העולם צפה בדאגה במתרחש במזרח הרחוק כאשר התפרצות של נגיף הקורונה החלה בעיר ווהאן, בירת מחוז חוביי שבסין. מאז הנגיף הופץ לשאר המדינות ברחבי הגלובוס ולמעשה שינה את חיינו מקצה לקצה: מדינות בכל העולם נכנסו ויצאו מסגרים, אנשים רבים איבדו את פרנסתם וחמור מכל – רבים איבדו את חייהם.  העולם המודרני עבר טלטלה שכמותה לא נראתה עדיין, ומעבר לכך שהנגיף גבה את חייהם של רבים ברחבי הגלובוס, המשבר הכלכלי, החברתי והפסיכולוגי שנרקם בעקבות המגפה לא פוסח על אף אדם. 

במהלך חודש אפריל 2020, מאות חברות תרופות, חברות ביוטכנולוגיה וקבוצות מחקר באוניברסיטאות וארגוני בריאות, פיתחו יותר מ-100 סוגים של חיסונים ומעל ל-200 טיפולים פוטנציאליים למחלת הקורונה. בסוף אפריל נערכו כ-330 מחקרים קליניים ברחבי העולם כדי להעריך טיפולים פוטנציאליים נגד המחלה.

חשוב לציין שפיתוח חיסונים ותרופות הוא תהליך רב-שלבי, האורך בדרך-כלל מעל חמש שנים, זאת על מנת להבטיח את הבטיחות והיעילות של תרכובת חדשה. בחודש פברואר 2020 אמר ארגון הבריאות העולמי כי אין ציפייה שחיסון נגד הנגיף יהיה זמין בתוך פחות משנה. אך למרות זאת, מספר סוכנויות רגולטוריות לאומיות, כמו ה-EMA וה-FDA, אישרו נהלים במטרה לזרז בדיקות קליניות. בחודש דצמבר 2020 אושרו החיסונים הראשונים לשימוש חירום – החיסון של חברת “פייזר” ו- חברת “BioNTech” וכן החיסון של חברת “מודרנה”.
ב-1 בדצמבר 2020 הייתה זו בריטניה למדינה הראשונה במערב שאישרה שימוש בחיסון.

אז מהו בעצם חיסון הקורונה וכיצד הוא פועל?

אז על פי האתר הרשמי של משרד הבריאות, חיסונים על בסיס חומצת גרעין (mRNA) הם שיטה להקנות הגנה מפני מחלות זיהומיות. חיסונים מוכרים גורמים לתגובה חיסונית על ידי הכנסת מחולל מומת או מוחלש לגוף. חיסונים על בסיס חומצת גרעין מלמדים את תאי הגוף לייצר חלבון – או חלק מחלבון – הגורם לתגובה חיסונית בגוף. במהלך תגובה זו מיוצרים נוגדנים המגנים עלינו אם נחשפים לנגיף. כעבור זמן קצר (בין שעות לימים) המולקולה נעלמת בגוף.

החיסון נותן מידע לתאי הגוף לייצר חלקיק לא מזיק של חלבון הדורבן (Spike protein). חלבון זה נמצא בחלק החיצוני של נגיף הקורונה. כאשר מזריקים את החיסון לשריר, המידע עובר לתא כדי לייצר חלקיק החלבון.

לאחר מכן התא מציג את חלקיק החלבון על החלק החיצוני של התא. מערכת החיסון מזהה שהחלבון אינו שייך לאדם ומייצרת נוגדנים, בדיוק כמו שהגוף עושה אחרי הדבקה בנגיף. בסוף התהליך הגוף למד כיצד להגן מפני זיהום בעתיד. התועלת מהחיסון היא שמקבלי החיסון יהיו מוגנים מפני תחלואה מנגיף הקורונה ומסיבוכיה

מה זה בעצם mRNA? 

על פי אתר ויקיפדיה, הmRNA (קיצור של Messenger RNA) הוא למעשה תוצרו של תהליך שנקרא שיעתוק ( תהליך בביולוגיה של התא שבו מולקולת RNA מיוצרת לפי תבנית של מולקולת DNA ), במהלכו מסונתז גדיל בודד של mRNA לפי רצף ה-DNA.

בשביל להבין באופן יותר מעמיק מהו הmRNA ואיך הוא קשור לחיסוני הקורונה, צריך להבין באופן בסיסי מהו DNA וכיצד הוא בנוי?

הDNA הוא למעשה פולימר, מולקולת ענק של חומצת גרעין המורכבת משרשרת של נוקלאוטידים, חומצות אמינו שמורכבות מחלבונים שונים: אדנין (A), גואנין (G), תימין (T) וציטוזין ( C)) שהשילוב ביניהם יוצר את הקוד התורשתי שמוצפן בגרעין כל תא ותא בגוף האדם. כל המידע התורשתי הדרוש לבניית החומר החלבוני בתא אצל כל האורגניזמים הידועים, מחיידקים ועד לבני אדם, מוצפן במולקולת DNA אחת או יותר, המאורגנות במבנה של סליל כפול דו מימדי. 

אז בחזרה לmRNA, אפשר לומר בפשטות שהוא מהווה את שלב הביניים בין ה-DNA והחלבון, הוא למעשה ה”מתרגם” שמתווך בין הקוד הגנטי שמוצפן בDNA ובין היווצרות החלבונים בתא.

אז איך כל זה קשור לעולם המיתוג?

ובכן, אם לעסק שלך יש שאיפות לבנות מותג מצליח, יוקרתי ואמין המבדל את עצמו משאר המתחרים, ראשית עליך לקבל מושג ברור לגבי המורשת, הערכים והזהות שלך. בקיצור, אתה צריך DNA חזק של המותג.

תהליך המיתוג דומה לתהליך התיווך בין הDNA המכיל את הצופן של הקוד הגנטי, לבין ה- לmRNA, שהוא למעשה השליח שמתרגם ומוציא לפועל את היווצרות החומר התורשתי בתא.

מכלול הפעולות שאנו עושים על מנת להפוך מוצר, שירות או ארגון למותג מצליח בא לידי ביטוי בתהליך המיתוג, כלומר מותג חזק הינו תוצאה של תהליך מיתוג מוצלח. תהליך המיתוג מוביל את המותג לגיבוש ׳זהות תאגידית׳ באמצעות בחירת השם הנכון, זיקוק הערכים והחוזקות של העסק, הבידול שלו מהמתחרים, הגדרת השווקים והגדרת פרופיל לקוח מדוייק, הגדרת ערוצי השיווק והפצה, גיבוש מסרים מדוייקים וכמובן טיפול מקצועי בסמלי המותג המוכרים לנו כלוגו, סלוגן, צבעים, אייקונים, פונטים ועוד. כל זה מסתכם בסופו של דבר ביכולת שלנו להשפיע על תפיסות המוצר, השירות או החברה בעיני הלקוחו הפוטנציאלי.

 בדיוק כפי שהmRNA מתרגם את הקוד הגנטי של ה DNA לכדי היווצרות חומר חלבוני בתא, כך גם תהליך מיתוג איכותי מתבצע על ידי תרגום של “החומר התורשתי” המזוקק של המותג והוצאותו לפעול בצורה נכונה ויעילה באמצעות סיפור ייחודי, באמצעות מסרים מדוייקים, באמצעות ויזואל שמשדר מסר ובאמצעות כלי שיווק מותאמים.

כאמור, בקרב כל יצור חי, הDNA מכיל את האינפורמציה הגנטית שאחראית על מי שנהפוך להיות ואיך שאנחנו נראים ובנויים כמו גם שאר הפרמטרים שמבדלים אותנו משאר האנשים. המהות של כל יצור חי טמונה בזהות ה DNA שלו. 

ה DNA של מותג חייב אמור להיות אלמותי ולהוות את אבן היסוד של כל מותג לאורך כל חייו. לפיכך תהליך המיתוג הנו השקעה ארוכת טווח ותוצאותיו במקרה שבו נעשה התהליך באופן מקצועי, יתנו אותותיהם לאורך זמן. 

אם אין מתאם בין ה DNA של העסק או המוצר/שירות למסרים, לשפה העצובית לסיפור… לעולם נמצא עצמנו נאבקים במאמצי הישרדות ובניסיון לשבות את ליבו של הלקוח ואת הזדהותו המלאה אתנו ללא הצלחה גדולה. לעולם לא נזכה לראות את קהל לקוחותינו גדל בצורה אקספוננציאלית תוך כדי ירידה משמעותית במאמצי המכירה שלנו תוך גידול משמעותי במכירות. DNA של מותג ארגון/מוצר/שירות מוכרח להיות מבוסס באופן מעשי על מכלול של ערכים שלנו, ועל מי שאנחנו באמת כאן ועכשיו. דנ”א שאינו אותנטי באופן מלא יגרום בהכרח לתוצאה הפוכה תוך החלשת אמון וההזדהות של קהל היעד במותג ולאכזבה שתביא לנטישה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *