היי לכולם. כותב לכם מסר חשוב זה במדי חייל שגוייס בצו 8 לנוכח משבר הקורונה (covid-19) וכעצמאי שמנהל עסק וחשוב לו גם לשרוד על מנת לספר (-:
ברור לכולם שאנחנו כבר בתוכו של משבר כלכלי שאת עוצמת השפעתו, שיאו תוצאותיו והשלכותיו לא ניתן לצפות.
בואו נתחיל מהחדשות הרעות:
רבים וטובים לא ישרדו את משבר הקורונה (covid-19) מבחינה כלכלית.
ברור גם שהראשונים להיפגע יהיו העסקים הקטנים והבינוניים, כמו גם עסקים גדולים יותר שלנוכח התקנות ימצאו – או כבר מצאו – עצמם, בין יום בעצירה מוחלטת שתפגע מיידית בתזרים וביכולת להחזיק את האף מעל המים. שימו לב בואו לא נשלה עצמנו, אף רשות ממשלתית לא תפנה אלינו את המשאבים ותשומת הלב, בטח לא בשלב הזה אם בכלל.

ועכשיו לחדשות היותר טובות:

יש מה לעשות ואתם חייבים לעשות. אני סבור שמי שיקדים להכיר בכך ולפעול מהר, בקור רוח, בשיטתיות, ובאופן מושכל ישפר את סיכויי ההשרדות שלו באופן ניכר ואף עשוי לצאת מהמשבר מחוזק.
במסגרת התובנות הנ״ל החלטתי אני עצמי לבחון מה וכיצד אני כעסק קטן צריך לעשות בכדי לצלוח את התקופה בהצלחה ולצאת ממנה מחוזק. כולנו נצטרך לשנות דפוס חשיבה שבסיסו פשוט וחשוב שלא לומר הכרחי. לאף אחד מאתנו אין כל יכולת להשפיע על תוצאות המשבר, או לנבא אותם. זה לא תלוי בשום דבר שנעשה או לא נעשה ולכן חשוב שקודם כל נירגע, כי אם זה לא תלוי בנו ואין לנו כל אפשרות לשלוט בתוצאות אז מה יש לנו לדאוג….או… אז זהו שיש לנו, אבל זה כבר לא קשור למשבר לקורונה או לתוצאותיה. זה קשור אלינו לעסק שלנו ולסביבה העסקית בה אנחנו פועלים. וכאן נדרש מאתנו לפעול. בכל משבר מסתתרות הזדמנויות. נכון הולך להיות קשה ומאתגר אבל בואו לא נתייחס לזה כבעיה אלא כאתגר.
בשבועיים האחרונים חקרתי את נושא המשברים הכלכליים שפקדו את האנושות במאה הנוכחית והקודמת, קראתי מאמרים של מומחים ובעיקר התבססתי על עובדות. על מעשים ופעולות שהניבו תוצאות. ערכתי וריכזתי מספר פעולות שכל בעל עסק חייב, אבל חייב לבצע על מנת לייצר עבור עצמו יציבות מיידית ובמקביל תשתית שתאפשר לו פריצה ביום שאחרי. שימו לב רבים וטובים יעלמו מהנוף, זה כואב זה לא נעים אבל בואו נוודא שאנחנו לא נהיה בניהם. אז להלן 6 טיפים אופרטיביים שמאוד כדאי ליישם.

את המשבר הכלכלי שכגל צונמי אדיר כבר הרטיב את רגלנו עד הברכיים, עסקים רבים וטובים לא ישרדו לספר!
במשך 14 לילות ללא שינה אספנו עבורכם את 6 הטיפים המרכזיים שנכתבו בדם של אלו ששרדו לספר, ושייסיעו בידכם לצלוח תקופה מאתגרת זו בשלום ואולי אף לצאת ממנה מחוזקים.

 

1. הכירו במצב, ופעלו מהר. אין טעם להמתין שהערפל יתפזר (זה לא עומד לקרות בטווח הנראה לעין). פעולה מיידית ומהירה תניב תוצאות מהירות יותר ובעיקר תמנע המשך התדרדרות. זהו את נקודות החולשה היחסיות אצלכם והיכן תדרשו לתת מענה מיידי.

2. תזרים מזומנים הנו המפתח המרכזי להשרדות העסק והמשך פעילותו! צמצמו עלויות באופן מיידי גם אם מדובר בפיטורי עובדים, הסירו שומנים באופן מיידי וקר, כל שרות שאינו חיוני כל הוצאה שניתן לוותר עליה בעת הזו, קטנה כגדולה. במקביל הקדימו תשלומים מלקוחות ובצעו גבייה מסיבית, במידת האפשר דחו תשלומים לספקים (כל עוד הדבר לא עלול לפגוע בהם בצורה אנושה או לחבל ביכולת שלכם להמשיך לספק שירות ללקוחותיכם). גשו לבנק או פנו לקרנות השונות המציעות הלוואות בערבות מדינה, וקחו הלוואה. חשוב שתשימו כסף בצד, שתאגרו לעת הצורך. כל עוד הריביות סבירות והביקושים להלוואות נמוך, בהתעצם המשבר ההלוואת יהפכו יקרות עד בלתי ניתנות להשגה.

3. תכנון התקציב, מתן סדרי עדיפות להוצאות והשקעות. נהלו מו״מ עם ספקים ובנקים להוזלת הוצ׳ הרכש ובמידה וקיימות הלוואות זה הזמן לבחון מיחזורן לקבלת תנאים טובים יותר, או הגשת בקשה להקפאת התשלומים.

4. ניהול המשבר – תקשורת ושקיפות. חיוני להמשך תפקודות של העסק ושימור הקיים שבעלי העניין (לקוחות, שותפים אסטרטגיים, בעלי מניות, משקיעים) ידעו באופן שוטף, ברור ואמיתי את מצב העסק. מצב זה עדיף ורצוי על פני חרושת שמועות. פנו אליהם ושקפו את מצבכם האמיתי. הם יקבלו זאת בהבנה ואפילו בסולידריות. נהלו את המשבר, שילטו במצב, אל תאפשרו למציאות לנהל אתכם. פעלו כאילו אין מחר, תמלאו עצמכם באנרגיות, חברים תוצאות הפעולות שלכם ישפיעו בוודאות על סיכויי ההצלחה של העסק שלכם לעבור זאת בשלום, זה בהכרך תלוי בכם, תוצאות המגפה, לעומת זאת, לא!

5. הערכות לשינוי, בנייה מחדש ושמירה על בסיס ליבת העסק. יתכן שתדרשו לשנות דברים, תהליכים ותפקידים. העזרו במקצוענים בתחומם על מנת לעבוד לצדכם להנחות ולארגן מחדש את העסק בהתאם למציאות המשתנה במהרה, כולל התאמת התכנית העסקית בהתאם לשינויים המהירים שמתרחשים, למתחרים ולאפשרויות השיווקיות שעומדות לפניכם בהתאם לקהלי היעד שלכם. זרם ההכנסות, ככל הנראה עומד לרדת במהירות.
אל תתפתו ללחוץ על ההדק בכל הזדמנות שתיקרה בדרככם אם אינה נמנית על עסקי הליבה שלכם. זה נכון לבחון הזדמנויות עסקיות אחרות במיוחד אם אתם יכולים לנצל את המשבר על מנת ׳לרכוש נכסים בזול׳ (מטאפורה), אך התעלמות מעסקי הליבה שלכם עלולה לגרום להתייבשות מהירה של תזרים המזומנים שלכם, מה שיגרום בסופו של דבר לכם ׳למכור נכסים׳ מתחת למחירי השוק.

6. שימור והעצמה של הלקוחות שלכם במקביל לחיזוק המותג שלכם. עליכם לבצע ניתוח מהיר של אסטרטגיית השיווק והמכירה שלכם על מנת לבחון אסטרטגייה חדשה לשיפור יחסי ההמרה במטרה לשפר את זרם ההכנסות. פעולות אלו דורשות מעורבות של בעלי מקצוע ובחינה קפדנית של יחס השקעה תמורה תוך התמקדות בהחזר השקעה מהיר יחסית. כמו כן עליכם לדאוג לשמור על קשר רציף עם לקוחותיכם שאף הם עוברים משבר דומה, להיות קשוב לצורכיהם, להקשיב לדילמות ולהתלבטויות והאתגרים הניצבים בפניהם, להיות זמין, גמיש ומאוד יצירתי. משבר הוא גם ההזדמנות שלכם לחזק את ערכי המותג שלכם, להבליט אותם ביתר שאת תוך שאתם מהווים פתרון נכון, מדוייק ויעיל לצורכי הלקוח בעת שהוא עצמו מתמודד במשבר דומה. נצלו את הזמן הזה שניתן לכם בעל כורכחם לחשב מסלול מחדש ולבנות את עצמכם לקראת היציאה מהמשבר, וזה יקרה וככל הנראה לא בעוד הרבה זמן. אז יצרו לעצמכם כבר היום יתרון משמעותי, תעסקו בבידול שלכם, בערכים, תבנו את המותג שלכם מחדש כי מי שיהיה מוכן לזינוק ביום שאחרי, הוא זה שיטביע חותם של הצלחה לאורך השנים הבאות.
חשוב מאוד, לא להיתפס לבהלה מכיוון שחוסר יציבות פיננסית הנו דבר שחווים עסקים רבים. בחלוף המשבר תהיו חזקים יותר ומנוסים יותר כך שתוכלו לנקוט באמצעים שיעזרו לכם לחזות משברים דומים בעתיד ולהיות ערוכים לקראתם, טוב בהרבה מאיך שנכנסתם למשבר הנוכחי.
ללא קשר לסיבת המשבר, משברים פיננסיים הנם תקופה מלחיצה, סוערת ומלאת אי וודאות. זו תקופה שדורשת מכם בעלי העסק למיקוד נוסף ותשומת לב לפרטים. יש לצעוד בזהירות ולשמר משאבים.
בצעו את השלבים הנ״ל ותמקמו את עצמכם במקום חזק יותר ביחס למתחרים מה שייסיע לכם לצלוח את התקופה. עם כל הלחצים והאיומים, משברים מביאים איתם הזדמנויות אמיתיות ללמוד על העסק שלך, לשפר את הרווחיות ואף ׳לרכוש נכסים׳ מאחרים שלא הכינו עצמם כמוך למשבר.

צריכים עזרה בהתארגנות מחדש ובניית תשתית לקראת היום שאחרי? לחצו כאן לשליחת מייל או התקשרו עכשיו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *